Leerlingvolgsysteem

De volgende leerlingvolgsystemen worden gehanteerd
    1)   het KIJK volgsysteem voor kleuters ..
    2)    het CITO-LVS voor alle leerlingen
    3)    SCOL (sociaal-emotioneel)

KIJK! 1-2 is een praktisch hulpmiddel voor het gestructureerd observeren en registreren van de ontwikkeling van jonge kinderen (van 3 t/m 6 jaar) uit groep 1 en 2 van de basisschool. Bij dit volgsysteem worden de kleuters geobserveerd met behulp van ontwikkelingslijnen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en op ervaringen uit de praktijk. Bij het invullen wordt aangegeven op basis van de observatie per ontwikkelingsaspect in welke ontwikkelingsfase het individuele kind zich bevindt. In samenhang met de basiskenmerken van het kind, de betrokkenheid en eventuele risicofactoren ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. Aan de hand hiervan worden de juiste keuzes op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied gemaakt.

Naast KIJK voor kleuters is er binnen de school het CITO leerlingvolgsysteem. Dit systeem volgt alle

leerlingen door middel van onderstaande landelijk genormeerde toetsen.
 
Groep één en twee:
-              toets “Rekenen voor kleuters”
-              toets “Taal voor kleuters"

Groep drie t/m acht:
-             
Technisch lezen:
o   toets “Technisch Lezen”
o   toets “AVI” (alleen bij uitvallende lezers)
o   toets “DMT”(alleen bij uitvallende lezers)

-             
Begrijpend lezen
o   toets “Begrijpend lezen”

-              Taal / spelling
o   toets “Spelling”

 
-             
Rekenen
o   toets “Rekenen-Wiskunde”

 
-             
Studievaardigheden
o   toets “Studievaardigheden” (vanaf groep 5)

 
Daarnaast vindt in het kader van het dyslexieprotocol vlak na de zomervakantie, in  oktober/november, en februari/maart  nog een extra toetsmoment plaats voor de groepen 3 en uitvallende lezers. In enkele gevallen worden uitvallende lezers ook nog op andere niet-vaststaande momenten getoetst

In het kader van het advies voor het Voortgezet Onderwijs maken de leerlingen van groep 7 tijdens de toetsing aan het eind van het jaar de Entreetoets i.p.v. de losse toetsen zoals hierboven vermeld.(zie hoofdstuk 4.6) Voor sommige leerlingen kan hiervan afgeweken worden. Dit gebeurt alleen na overleg met de ouders en eventuele deskundigen (bv. orthopedagoog/psycholoog)

De momenten van afname staan ieder jaar vermeld in de schoolgidsbijlage, die elk jaar aan het begin van het schooljaar wordt uitgedeeld aan alle ouders.

Als de resultaten van een leerling onder de, door ons gestelde normen, blijven, worden de ouders hiervan door de klassenleerkracht op de hoogte gesteld. Hierna wordt gekeken in welke subgroep binnen het groepsplan de leerling geplaatst wordt of er wordt een plan van aanpak gemaakt ( met eventueel IB en/of RT ) en dit wordt met de ouders besproken. Voor de RT geldt: na een periode van zes  weken volgt er een evaluatie en wordt het plan van aanpak afgesloten of bijgesteld (waarna een nieuwe periode van zes weken wordt gewerkt). Omdat wij een beperkte tijd voor RT hebben, is het niet vanzelfsprekend dat een eventuele tweede periode RT aansluit op de eerste periode. (er staan soms kinderen op de wachtlijst die dan eerst geplaatst worden)

Fabritiusschool (hoofdlocatie)

Fabritiuslaan 52
1213 CT Hilversum

T (035) - 621 17 02
E fhigler@fabritiusschool.nl

Fabritiusschool (2e locatie)

Egelantierstraat 115
1214 EC Hilversum

T (035) - 624 19 05
E fhigler@fabritiusschool.nl